Forklart: Sosialt Kunstverk

Sosialt kunstverk er kronen på verket i The A.C. sin portefølje. Både fordi det er de største kunstverkene vi iscenesetter, men også fordi det oppstår en spesiell magi i det å samskape. Det sosiale kunstverket skapes gjennom individuelle oppgaver hvor deltakerne maler små lerret som settes sammen i en forhåndsbestemt rekkefølge. På den måten setter alle sitt personlige preg på et felles kunstverket.

 

Motivet holdes alltid hemmelig for deltakerne og rutene må ferdigstilles for å kunne avdekke motivet. Det henger en spenning i luften og mange vil prøve å gjette seg til hva utgangspunktet for kunstverket kan være. Etter hvert som rutene samles avsløres motivet gradvis.

Det sosiale kunstverket baseres på et motiv som bestemmes sammen med The A.C. Gjennom tre år har vi iscenesatt over 50 kunstverk med motiver inspirert av kjente og ukjente kunstnere. Noen av kunstverkene har blitt inspirert av malerier laget av blant annet Chuck Close, Edvard Munch, Andy Warhol, Ines Longevial og Billy Childish. Andre kunstverk har tatt utgangspunkt i private fotografier og bedriftenes verdier. Vi har iscenesatt svære portretter, kule cowboyer, grønne piletrær, svømmende damer, bugnende vannkraft, og eksotiske jungler. Dimensjonene har variert fra store installasjoner til mindre kunstverk da størrelsen på kunstverket varierer med antall deltakere.

Det sosiale kunstverket passer for alle; enten du vil samle familien, vennegjengen eller bedriften. Og husk: rutene er små og mange, så det er ingen grunn til prestasjonsangst eller bekymring!