Hjemme hos: Julie Langaard Solberg

Det aller beste med å ha startet The Art Collective er alle de hyggelige menneskene som på ulikt vis har kommet inn i vårt prosjekt og liv. Det siste året har vi vært “hjemme hos” kunstnere og andre kreative for å vise at det ikke finnes noen fasit når det kommer til kunst, og på den måten håper vi å at “hjemme-hos” serien kan være med på å senke terskelen til kunstverden. Så kom vi på at det kanskje er på tide at vi også deler litt mer om hvem vi er og hva som inspirerer oss! Bli med hjem til med-grunnlegger av The Art Collective: Julie Langaard Solberg.

Alle bilder: Pernille Haugen


Hva og hvor har du studert?
Jeg har en bachelor i psykologi fra Royal Holloway University of London, gått ett år på El Enclave Academia de Arte i Madrid og har en master i ledelse og organisasjonspsykologi fra BI Oslo.

Hva jobber du med i dag?
Jeg jobber med utviklingen av og strategien til The Art Collective. Det beste jeg vet er å tenke store tanker om hvor vi skal og hvordan vi kan komme dit. Også elsker jeg å være kreativ, så jo mer tegning, maling, design, foto og farger vi kan få inn i arbeidet vårt jo bedre er det! På dagtid jobber jeg i et lite rådgivningsselskap hvor jeg har ansvar for utvikling av nye virksomhetsområder og bistår kunder med rekruttering innen kreative bransjer.

Hva betyr kreativitet for deg og hvordan kommer den til uttrykk?
For meg er kreativitet en kombinasjon av det taktile, visuelle og meditative. Når jeg selv føler meg kreativ er det ofte i øyeblikk der jeg skaper noe fysisk og visuelt, enten en tegning, et maleri, en blomsteroppsats eller designer leiligheten hjemme. Det fører med seg en veldig tilstedeværelse hvor jeg glemmer tid og sted. Derfor forbinder jeg kreativitet ofte med ro og opplever det som viktig for at jeg skal være i balanse. Kreativitet, for meg, kommer til uttrykk i alt som er vakkert, enten det er i form av interiør, mote, arkitektur, kunst eller lignende.



Har du noen gang blitt rørt eller fått en sterk opplevelse i møte med kunst/mote/arkitektur/design?
Jeg kan bli veldig oppslukt av kunst og arkitektur, og husker særlig opplevelsen av å se Taj Mahal i India for noen år siden. Det å komme fra den mørke passasjen og se mausoleet bade i solen gjorde et stort inntrykk, eller da jeg fikk studere Velazquez sitt “Las Meninas” maleri på Museo del Prado i Madrid på nært hold. Da kan jeg få følelsen av at tiden stopper opp og uttrykket foran meg blir altoppslukende.

Hvem inspirerer deg?
Jeg lar meg lett inspirere, særlig i møte med mennesker med god utstråling eller som bryter barrierer på en eller annen måte. Også får jeg uendelig med inspirasjon fra reiser; å være i nye omgivelser, høre andre språk, se annerledes arkitektur og suge til meg kultur er det beste jeg vet!

Når føler du deg mest i flyt? 
Jeg er mest i flyt når jeg har lagt en god plan eller satt meg et mål, for så å følge det. Det kan være å lage en skisse til et maleri så ta fatt på oppgaven. Når jeg maler eller tegner glemmer jeg tid og sted og opplever en fantastisk flyt.


Hvor drar du når du vil se og oppleve kunst?
Jeg liker å gå på museum og utstillinger, og gleder meg enormt til det nye Nasjonalmuseet åpner, men opplever også at jeg kan se kunst på nye restauranter, i butikkvinduer, hjemme hos folk eller i kunstbøker på bibliotek. Jeg digger å dra på Deichmann i Bjørvika eller KHiOs bibliotek og dykke ned i coffee table books der. Det er ofte det uventede møte med kunsten jeg synes er best, jeg liker nok overraskelseselementet!

Har du et råd til andre som ønsker å være mer kreative? 
Mitt beste råd til dem som ønsker å være mer kreative er kanskje litt utradisjonelt. Jeg opplever nemlig selv at det kan være vanskelig å være kreativ fordi jeg stiller så høye krav til hva det skal innebære, til tross for at jeg trives så godt med det. Da hjelper det ofte å ha en plan så ikke den første streken på det hvite arket skal bli for skummel. Derfor er mitt beste råd å ta utgangspunkt i et kunstverk eller et uttrykk. Nora lærte meg at man kan stjele fra tre kunstnere uten å bli busted; altså kan man hente fargene fra ett sted, motivet fra et annet og teknikken fra en tredje. Eller bare kopiere for læringens skyld. Da kommer man enkelt inn i kreativiteten uten at ideene må være geniale eller forventningene til ferdig resultat tar for stor plass.

Har du alltid vært interessert i kunst? 
Jeg har nok alltid vært interessert i kreativitet, ikke nødvendigvis kunst, det kom nok litt senere i livet. Jeg kan huske at jeg elsket å være nede i kunst og håndverksrommet på barneskolen og at lærerne slet med å få meg bort fra tegning i naturfagstimene. Interessen for kunst kom nok først inn da jeg bodde i Madrid hvor jeg endte opp på en kunstskole ved en tilfeldighet.